Discover the finest spaces

Jaaroverzicht 2021: De meest opvallende nieuwe en vernieuwde locaties van dit jaar

Het jaar zit er alweer bijna op. Wat betekent dat het dus hoog tijd is om terug te blikken op 2021. Een jaar wat we allemaal anders hadden willen zien en het tweede jaar op rij wat de boeken in zal gaan als een zwart jaar voor de evenementenbranche. Zelden werden er zo weinig live events georganiseerd en moesten we afscheid nemen van collega’s. Maatregelen die aangescherpt werden om vervolgens weer versoepeld te worden. Het was vaak best lastig! Toch lieten locaties en event organisators zich van hun creatiefste kanten zien. We zagen mooie concepten voorbijkomen, restylingen van ruimten en gloednieuwe locaties die vol goede moed zijn gestart. In dit Greater Venues Jaaroverzicht 2021 richten we ons op de vrolijke gebeurtenissen. En gelukkig zijn er ook best wat lichtpuntjes te vermelden!

AMSTERDAM

MIND SPA IN HOUSE OF RITUALS

Wie afgelopen jaar in het centrum van Amsterdam is geweest, heeft aan deze nieuwe locatie misschien wel een bezoekje gebracht. Het Nederlandse cosmeticabedrijf Rituals opende een flagship store, en niet zomaar een. House of Rituals bestaat uit vier verdiepingen, vol producten en een Mind en Body Spa. De allereerste spa voor je brein. Een toevluchtsoord voor iedereen die op zoek is naar innerlijke rust en ontspanning. De Mind en Body Spa biedt ook nog eens inspirerende mogelijkheden voor de zakelijke markt. In restaurant Rouhi waan je je heel even in het Midden-Oosten en geniet je van verschillende soorten thee, mocktails, cocktails en food for the soul. Een locatie die dus zeker niet in dit jaaroverzicht mag ontbreken!

HOTEL WONDERLAND

Er is iets aan de hand in de cultuur- en evenementensector. De laatste twee jaar stond de wereld in het teken van een gezondheidspandemie, maar ondertussen werkt een kleine groep creatieve mensen aan een geheimzinnig project. Een immersive theater waarbij rode pluche stoelen verleden tijd zijn en bezoekers een compleet nieuwe wereld binnen stappen. Of is dat al jouw wereld? De industriële locatie op het Hembrugterrein in Zaandam en haar mysterieuze bewoners nodigen je uit om langs te komen voor zakelijke events. Of om een ondernemende avond te beleven en de magie zelf te ervaren in hun hotel. In Hotel Wonderland.

CAPITAL KITCHEN

Capital C opende in oktober de deuren van haar eigen restaurant. Capital C is een unieke locatie waar lokaal eten, drinken, mensen, muziek en kunst onderdeel zijn van het menu. Het kan zomaar zijn dat je tijdens een zakelijk diner plotseling midden in een afterparty terecht komt. Daarnaast is het restaurant goed te combineren met de rest van de locatie. Kunst en creativiteit staat hier daarnaast centraal en dat vind je overal terug. Het thema ‘de innerlijke mens’ is bijvoorbeeld te vinden in de tafels, waar lichamelijke cellen op afgebeeld staan. Je zou zomaar kunnen eten aan het hart of een long…

AMAZE

Toen de wereld op slot ging en (muziek)evenementen even on hold werden gezet, besloot een groep mensen deze kans aan te grijpen. Een vernieuwende en uitdagende immersive experience verrijst in een industrieel pand aan de iconische Elementenstraat in Amsterdam. Bij Amaze stap je even uit de normale wereld en worden al je zintuigen geprikkeld. Ook de zakelijke markt mag in haar handjes knijpen met zo’n locatie, want dineren is hier haast een spirituele ervaring.

THE UNBOUND

In de groene tuinen aan de rand van Amsterdam ligt The Unbound. De cabins van dit kleinschalige boetiekhotel liggen verspreid door het landschap. Hier gaat de natuur grotendeels haar eigen gang. Stad, architectuur en Nederlandse natuur komen samen. Naast een eigen groentetuin, yoga- en meditatieveld en recreatie vijver is dit een unieke locatie voor zakelijke meetings en events. Zo zijn er verschillende flexibele ruimten voor meetings en events, maar is dit ook een schitterende locatie voor bruiloften. De mogelijkheden qua catering zijn er eindeloos. Van bijvoorbeeld een eenvoudige maaltijd, tot een luxe vijfgangendiner of een uitgebreide barbecue!

STUDIO AMJÉ

“Een goed gestylede locatie waar gezond en duurzaam eten wordt geserveerd en waar aan details wordt gedacht. Waarom is dat er nog niet?” Dat is wat Nynke van der Broek dacht nadat zij en haar compagnon voor de zoveelste keer uitkwamen bij een locatie die voor hen gewoonweg niet geschikt was voor bijvoorbeeld een teamsessie, fotoshoot of pr-evenement. Halverwege november opende het duo Studio Amjé. Een inspirerende meeting- en eventlocatie waar design, duurzaamheid en creativiteit centraal staat. Wanneer je de studio huurt is de gehele locatie voor jou. Het gaat om 80m2 waarbij de ruimte is ingericht voor acht personen, die makkelijk de anderhalve meter kunnen waarborgen.

DEN HAAG

AMARE

Greater Venues Podcast bezocht ook dit jaar allerlei upcoming evenementenlocaties. In deze aflevering brengen we een bezoek aan Amare. Het gloednieuwe cultuurgebouw in het hart van Den Haag. Dit indrukwekkende complex opende in november haar deuren en beschikt over meerdere grote zalen waarin niet alleen ruimte is voor culturele activiteiten, maar ook voor grootse zakelijke events en congressen!

VOCO HOTEL THE HAGUE

De voorkant van het voormalig bankgebouw van ABN Amro in het centrum van Den Haag dateert uit 1923. Eind juni opende zij haar deuren na een verbouwing opnieuw, maar nu als Voco The Hague. Een gloednieuwe bestemming voor de particuliere en zakelijke markt. Het hotel is het eerste Voco hotel in Nederland en legt de nadruk op duurzaamheid en de reisluchtigheid van ons volk. Dat maakt haar een unieke locatie voor zakelijke events. In de koffie- en cocktailbar vind je een grote kluis terug, die vroeger bij de bank hoorde. Stel je een productlounge voor in deze vitrine van de kluis. Spectaculairder kan bijna niet!

POSTILLION MEETING CENTRE

De bekende hotelketen Postillion Hotels is afgelopen jaar uitgebreid naar Den Haag. In fasen kwam hier namelijk het Postillion Hotel & Convention Centre Den Haag in het HSK gebouw naast station Hollands Spoor. Een Meeting Centre met zeventien zalen, twee foyers en een vide werden al eerder geopend. Vervolgens gaat dit centrum vanaf januari 2022 open in het Convention Centre met in totaal dertig zalen en verschillende foyers. Het is de bedoeling dat er in de laatste fase ook hotelkamers toegevoegd gaan worden.

UTRECHT

KERMIS OP DE BASIS

Van een koude kermis thuiskomen, daar zit eigenlijk niemand op te wachten. Of toch wel? De Koude Kermis op Park Vliegbasis Soesterberg is absoluut eentje die je niet mag overslaan. Kermis op de Basis werd in september, volledig in thema, officieel geopend. De nieuwe evenementenlocatie is een ‘broedplaats voor creatief ontregelen’. Dat is precies wat de mannen van Dropstuff voor ogen hadden toen zij anderhalf jaar geleden dit project starten. De voormalige opslag van gevechtsvliegtuigen uit de tijd van de Koude Oorlog is nu ingericht als interactieve experience met installaties. Zakelijke evenementen misstaan zeker niet in de uitbundige sfeer van de shelter.

FLORA BATAVA

Afgelopen voorjaar opende Inge van de Ven na een intensieve renovatie een gloednieuw boetiekhotel met zakelijke mogelijkheden. Flora Batava ligt aan de rivier de Vecht en op de historische buitenplaats De Vijverhof in Nieuwersluis. De restauratie was hard nodig en leverde een locatie op voor overnachtingen, maar ook voor meetings en events. De traditie van gastvrijheid staat centraal bij Flora Batava en de geschiedenis straalt je tegemoet zodra je het terrein ziet liggen. Voor het meest indrukwekkende uitzicht over de Vecht strijk je neer in het Theehuis. Deze unieke ruimte is rondom voorzien van glas en heel een speciale bootvorm. De locatie is geschikt voor brainstormsessies, een high tea of een uitgebreide lunch.

AFAS EXPERIENCE CENTRE

Plotseling stond het dorpje Leusden in het middelpunt van wereldwijde belangstelling. Alléén in dit ‘plaatsje ten zuidoosten van Amsterdam’ zoals buitenlandse media schrijven, is straks ’14’ te zien, de musical over het leven van voetballegende Johan Cruijff. Theaterdirecteur Herman Zondag leidt ons rond door het gloednieuwe AFAS Experience Center en geeft alvast een blik achter de schermen van deze bijzondere theater- en evenementenlocatie!

CAMP COMMON GROUNDS

Half juli opende er in een voormalige manege aan de rand van Amersfoort een nieuwe evenementenlocatie. Camp Common Grounds is in vele opzichten uniek. Het is niet alleen de sprookjesachtige sfeer die de plek uitstraalt, maar ook de tijdelijke duur van de locatie die ervoor zorgen dat je hier eens geweest wil zijn. Camp Common Grounds is een placemakingconcept voorafgaand aan de bouw van een project van 56 huizen. De toekomstige woonwijk moet de meest duurzame wijk van Europa worden. Maar tot eind augustus is dit onder andere een plek voor zakelijke meetings en events, waar creatievelingen elkaar ontmoeten. Een locatie met ruimte voor experimenten en het maken van mooie herinneringen.

ROTTERDAM

DEPOT BOIJMANS VAN BEUNINGEN

Begin november is het eindelijk zover. Het spraakmakende Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam opent haar deuren voor het publiek. Nadat de koning het depot officieel heeft geopend, is iedereen welkom om de 151.000 opgeslagen objecten en kunstwerken te komen bekijken. Greater Venues kreeg als een van de eersten een sneak preview in het waanzinnige gebouw. We keken rond tussen de kunst en kregen een live voorbeeld van hoe effectief het depot omgaat met de ruimte op de bovenste etage, die toegewijd is aan events.

WIKKELBOAT

Het verhaal van Wikkelboat begon vier jaar geleden in de Rotterdamse Wijnhaven met twee multifunctionele en duurzaam ingerichte tiny houseboats. Sinds afgelopen zomer zijn er vier Wikkelboats bijgekomen in de Rijnhaven van Rotterdam. In augustus slaat het bedrijf haar vleugels uit naar Brabant. Aan de Tramkade in Den Bosch drijven dan op het riviertje de Dieze nog twee Wikkelboats. De boten bieden de mogelijkheid om heerlijk tot rust te komen, met daarbij de mogelijkheid van inspirerende meetings en kleinschalige events.

Mooie venue?

Meld je nu aan en ontvang elke week het laatste locatienieuws.

LAAT JE INSPIREREN