Philharmonie Haarlem

Een evenementenlocatie die zich onderscheidt door de extra’s

De grandeur van een negentiende eeuws concertgebouw gecombineerd met moderne architectuur en designmeubelen. Het bijzondere gebouw is één van de dingen die theater en evenementenlocatie Philharmonie in Haarlem zo speciaal maakt. Als een van de grotere locaties in Nederland zijn er ontzettend veel zalen, foyers en subruimten om uit te kiezen. Bovendien is er een moderne menukaart en kun je gebruik maken van een gratis app specifiek voor jouw event. Deze extra aandacht merk je overal. Redenen genoeg dus om een kijkje te nemen bij deze unieke locatie middenin het Haarlemse centrum. 

Wanneer we door de eeuwenoude straatjes van Haarlem lopen, kunnen we ons steeds beter voorstellen hoe men in de negentiende eeuw in hun mooiste kleding naar het Concertgebouw liep. Want zo heette de Philharmonie destijds nog. Er was toen nog maar één zaal, maar in de loop der tijd werd er van alles verbouwd en werden naastgelegen panden erbij gekocht. In 2001 sloot het gebouw voor een ingrijpende renovatie en uitbreiding met Frits van Dongen als architect. Om in 2005 weer open te gaan als Philharmonie Haarlem. Een gebouw waar klassiek en modern op een bijzondere manier met elkaar is vervlochten.

Congres app

Speciale apps waar organisatoren en bezoekers van events gebruik van kunnen maken, zijn inmiddels niet meer weg te denken. Wel hangt hier vaak nog een flink prijskaartje aan. Bij de Philharmonie kun je echter gratis gebruik maken van de congres app met daarin onder andere een uitgebreide routebeschrijving naar het Haarlemse theater en de parkeermogelijkheden. Vervolgens kan je zelf het programma van het evenement en beschrijvingen van bijvoorbeeld de sprekers invoeren. Ook kun je de deelnemerslijst bijhouden in de app. Tegen betaling kun je polls houden, pushberichten sturen, een wordcloud laten maken om aan het einde van het event te laten zien en deelnemers kunnen elkaar makkelijker vinden via de chatfunctie. Allerlei laagdrempelige mogelijkheden dus, die de Philharmonie net even wat meer onderscheidend maakt.

Wanneer we de glazen entree van het gebouw binnenlopen, belanden we in de Grote Foyer. Er staat altijd een portier bij de ingang van deze ruimte die bezoekers de weg wijst en voor een persoonlijke ontvangst zorgt. Vooral handig wanneer er meerdere evenementen tegelijk of op dezelfde dag plaatsvinden. De Grote Foyer is gebouwd als een soort marktplein dat alle oude en nieuwe delen van het gebouw met elkaar verbindt door glas. Hierdoor is het er licht, groots en modern, maar toch gezellig doordat de authentieke buitenmuren er op sommige plekken nog staan en er veel is gewerkt met natuurlijke materialen. Ook vallen de designmeubels op die gemaakt zijn door jonge getalenteerde ontwerpers. Deze meubelen staan in alle foyers en de collectie wisselt continu.

Eten en drinken

De Grote Foyer wordt vaak gebruikt als ontvangst- of netwerkruimte voor maximaal 1000 personen. Maar de ruimte wordt ook vaak omgetoverd tot cateringplein met eetstands, koffiekarren en live cooking. Er zijn allerlei opties voor eten en drinken om uit te kiezen die de keuken van de Philharmonie zelf, of met behulp van zijn cateringpartners voor je klaarmaken. Er zijn standaard vleesopties, vegetarische opties en veganistische opties, hier hoef je dus niet meer over na te denken. Grappig detail is dat in veel van het eten en drinken op de een of andere manier appel is verwerkt. Dit is namelijk een verwijzing naar de appelboomgaard die honderden jaren geleden op de plek stond waar de Philharmonie nu staat.

We lopen de trap op naar de Boven Foyer en de Kleine Zaal. Halverwege de trap is goed te zien dat al het glas in het gebouw is bekleed met de notatie voor de orgelmuziek van het stuk ‘Klokken voor Haarlem’ van Louis Andriessen, dat tijdens de heropening in 2005 werd gespeeld. De Kleine Zaal zelf behoort ook tot de nieuwbouw, maar heeft alsnog een klassieke en intieme sfeer. De houten balkons zijn met de hand getimmerd door een scheepsbouwer voor een zo optimaal mogelijke akoestiek. De zaal biedt allerlei mogelijkheden voor presentaties of congressen inclusief een professioneel technisch team dat gespecialiseerd is in theatertechniek. Er kunnen zo’n vierhonderd mensen in de zaal inclusief de balkons, maar het is ook mogelijk om speciaal gemaakte tafeltjes om en om op de stoelen te zetten zodat gasten ruimte hebben voor hun laptop of papieren. De lichte Boven Foyer is goed te gebruiken in combinatie met de Kleine Zaal als ontvangstruimte of plek om te lunchen of dineren.

De Grote Zaal

Het pronkstuk van de Grote Zaal, die verschillende ingangen heeft op de begane grond en de eerste verdieping, is het grote goudkleurige orgel van de beroemde orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll. Het orgel is nog steeds in werking en werd onder andere vaak gebruikt tijdens de opnames van het tv-programma Maestro. De rest van de zaal is ook op z’n minst indrukwekkend te noemen: alles is gerestaureerd in de klassieke negentiende eeuwse stijl compleet met kroonluchters. Onder dit klassieke uiterlijk zitten echter een aantal slimme technische snufjes. Zo kunnen 1228 stoelen op de begane grond weggehaald worden en kan de oplopende vloer vervolgens naar beneden zakken zodat er een enorme dansvloer ontstaat. Hierdoor zijn er allerlei soorten opstellingen mogelijk voor bijvoorbeeld beurzen, feesten en galadiners. Maar de zaal kan bijvoorbeeld ook opgesplitst worden waardoor er subsessies of workshops op het podium plaats kunnen vinden.

In de twee zalen op de eerste verdieping is goed te zien dat ze ooit onderdeel waren van een klassiek woonhuis en later bij het gebouw zijn gevoegd. Zo is de Van Warmerdam Zaal bekleed met behang dat met gouddraad is gesponnen, hangen er kroonluchters en roze gordijnen. Er zijn veel ramen die de ruimte prettig licht maken en een prachtig uitzicht bieden op de Grote of St. Bavokerk. Maar tijdens een presentatie kan alles natuurlijk verduisterd worden. De zaal heeft een eigen foyer met bar.
De daarnaast gelegen Van Beinum Zaal is ook klassiek ingericht maar voelt statiger aan vanwege het hoge plafond. Bijzonder zijn de vele spiegels die de ruimte nog groter doen lijken. Deze zaal, met eigen bar, wordt vaak gebruikt voor diners, maar congressen en presentaties voor zo’n 120 personen zijn er ook prima mogelijk.

Het pronkstuk van de Grote Zaal is het grote goudkleurige orgel van Aristide Cavaillé-Coll

Flexibiliteit

Grenzend aan de Grote Foyer ligt de Blauwe Zaal. Refererend aan de tijd dat de zaal blauw stond van de rook. Inmiddels is die tijd voorbij, al is het meubilair wel toepasselijk blauw. Deze zaal heeft een eigen bar en heeft daardoor het karakter van een gezellig café. Een ideale plek voor subsessies, kleinere ontvangsten of om een VIP lunch te verzorgen. Het is ook mogelijk om de Blauwe Zaal helemaal bij de Grote Foyer te betrekken door de monumentale deuren open te zetten.

Het kan niet anders of de perfecte zaal voor je evenement is hier te vinden. Bovendien kan het achterhuis van het gebouw, waar nog een aantal subzalen en vergaderzalen zitten, sinds kort ook ingezet worden. Wanneer het echt druk is bijvoorbeeld. Deze flexibiliteit, het met je meedenken en extraatjes zoals de congres app kenmerkt de Philharmonie. In combinatie met professionele theatertechniek, uitstekende cateringopties en het geweldige historisch gebouw maakt deze locatie zeker het overwegen waard.