NL Architects: ‘Pandora in TivoliVredenburg is geen inwisselbare zwarte doos’
De vijf zalen van dit iconische gebouw zijn ontworpen door vier verschillende architectenbureaus. NL Architects is verantwoordelijk voor het ontwerp van Pandora, ofwel de cross-overzaal. ‘Het is een asymmetrisch geheel geworden, maar elk onderdeel is functioneel,’ zo valt te lezen in DeStadUtrecht.nl.
De drie partners van NL Architects doen alles samen, vertelt Pieter Bannenberg. ‘We werken gezamenlijk aan een opdracht zoals een popbandje gezamenlijk een nummer maakt. Er is echter wel een projectleider die naar alle vergaderingen mag en dat was mijn rol bij Pandora van TivoliVredenburg.
We zijn er vanaf 2006 bij betrokken. Herman Hertzberger, die met zijn bureau architectuurstudio HH de regie voerde bij de bouw van wat toen nog het Muziekpaleis heette, had het over een mooie fruitschaal waar al drie stuks fruit op lagen. Om die fruitschaal nog rijker geschakeerd te maken werden wij erbij gevraagd.
Het idee was dat je een gebouw zou krijgen met verschillende sferen, elke muziekzaal een andere muziekstijl en een andere biotoop. Ik vond het wel heldhaftig van Herman dat hij hiervoor koos. Want je roept wel wat over jezelf af. Je moet voortdurend zaken met elkaar afstemmen.’
Waarom vroeg Hertzberger jullie om de Pandora zaal te ontwerpen?
‘Er waren wat banden tussen Herman Hertzberger en een van onze partners: Kamiel Klaasse. Herman heeft nog tekenles gehad van de vader van Kamiel en de familie kwam ook bij elkaar op bezoek in een vakantiehuisje in Italië. Maar Herman is ook een bewonderaar van onze BasketBar, een grande café en restaurant op de Uithof met een basketbalveld op het dak. Dat past helemaal bij onze filosofie. Je ontwerpt gebouwen voor mensen. In dit geval ontnamen we publieke ruimte door er een café-restaurant te bouwen en dat hebben we weer teruggegeven met een basketbalveld op het dak. Zo gauw het weer het toelaat zie je daar studenten koffie drinken en een sigaretje roken. Dus we hebben niet alleen de opdracht uitgevoerd door een café-restaurant te ontwerpen maar daar ook een nieuw plein aan toegevoegd.’
Wat waren de eisen voor deze zaal?
‘Het moest een zaal met een vlakke vloer worden, zonder vast podium, zodat ze voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Niet alleen voor muziekoptredens maar ook voor dancefeesten, modeshows en congressen. Mensen van de theatertechniek hebben het liefst een zwarte doos. De sfeer maken zij wel met de belichting, zeggen ze. Echter de toenmalige directeur van Muziekcentrum Vredenburg heeft ons gevraagd er meer van te maken.
‘De zaal moest een eigen identiteit hebben en geen inwisselbare zwarte doos worden.’
Asymmetrisch geheel
‘De kern van Pandora wordt echter wel gevormd door een doos. Alleen die doos is niet zwart maar heel donker paars. En extra elementen, zoals de foyer, de trappen en de balkons zijn tegen die donkerpaarse doos aan geplakt. Daardoor is het een heel asymmetrisch geheel geworden. Maar elke onderdeel is functioneel.’
‘We hebben bovendien via een van de balkons een verbinding gemaakt met de Jazz zaal zodat je bij een festival de mogelijkheid van een doorloop hebt. Ook vonden we dat mensen naar buiten moesten kunnen kijken en een groot daklicht maakt dat de de zaal ook overdag gebruikt kan worden. Het is prettig als de zaal niet helemaal is afgesloten van de buitenwereld.’
Wit, lichtpaars, donkerpaars
‘De buitenkant van de Pandora zaal is wit. We hebben nog gedacht om er een soort glitterbol van te maken, maar dat bleek niet uitvoerbaar. Dat was misschien ook wat te heftig geweest. We hebben daarom gekozen voor wit omdat daarmee, door de schaduwwerking, de vormen van de zaal het beste tot uitdrukking komen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om extra sfeer op het Muziekplein te creëren door de buitenkant van de zaal aan te lichten. De overige ruimtes zijn licht paars zodat je een overgang krijgt van wit, naar lichtpaars en uiteindelijk het donkerpaars van de zaal.’
Klaar voor de zakelijke markt
Het salesteam van TivoliVredenburg draait al overuren om de mooie zakelijke aanvragen te behandelen voor Pandora, maar ook voor de vier andere zalen (zowel afzonderlijk als gecombineerd). Martijn Dekker, Sr. Commercieel Manager TivoliVredenburg: ‘Op 3 juli a.s. wordt TivoliVredenburg officieel geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, nadat we vanaf 21 juni a.s. onze openingsfestiviteiten en concerten starten. Wij zijn klaar voor de toekomst en heten iedereen welkom om een kijkje te nemen in ons iconische evenementenlocatie. Want deze unieke locatie heeft, naast het feit dat het 5 inspirerende venues onder één dak huisvest, ook alle facetten in huis om een uniek evenement te kunnen hosten. Het zal de zakelijke evenementenmarkt aan niets ontbreken.”
Bron interview Pieter Bannenberg: DeStadUtrecht.nl
Foto credits
Pandora (featured image): Juri Hiensch
TivoliVredenburg (midden in de tekst): Frans van Bragt