Discover the finest spaces

Jaaroverzicht 2020: De meest opvallende nieuwe locaties van dit jaar

Het jaar zit er alweer bijna op, dus het is hoog tijd om terug te blikken op 2020. En wat een jaar was het. Een jaar dat de boeken in zal gaan als een zwart jaar voor de evenementenbranche. Zelden werden er zo weinig live events georganiseerd, openden er zo weinig nieuwe locaties de deuren en moesten we afscheid nemen van zoveel collega’s. Terugblikken op 2020 lijkt dan ook misschien niet zo aantrekkelijk. Maar het voordeel van een terugblik is dat je selectief mag zijn. In dit GreaterVenues Jaaroverzicht 2020 richten we ons op de vrolijkere gebeurtenissen, en gelukkig zijn er ook best wat lichtpuntjes te vermelden!

JANUARI

NHOW AMSTERDAM RAI HOTEL

Met een enorm gebouw van maar liefst 91 meter hoog dat bestaat uit drie opgestapelde punten heeft NH Hotel Group een echte eyecatcher gecreëerd. Tussen de RAI Amsterdam en de ring A10 opende in januari het opvallende nhow Amsterdam RAI hotel. Met 650 hotelkamers, een lounge, restaurant en negen ruimten voor vergaderingen en evenementen moet dit hotel de thuisbasis worden voor organisatoren, exposanten en bezoekers van de events in Amsterdam RAI. Het splinternieuwe hotel heeft maar liefst negen ruimten voor allerlei soorten meetings en events. Alle zalen zijn gevestigd op de 23ste verdieping en bieden daardoor een geweldig uitzicht over de hoofdstad. De 650 hotelkamers hebben zes verschillende kamerdesigns die gebaseerd zijn op de zes richtingen waar de hoeken van het bijzondere gebouw naar wijzen: Zuid, Oost, Noord, Zuidwest, Zuidoost en Noordwest.

FEBRUARI

HET ZALMHUIS – ROTTERDAM

De spectaculaire ligging aan de Nieuwe Maas, stijlvolle ruimten in een iconisch pand en een vernieuwend culinair concept dat perfect aansluit bij het verhaal van de locatie: Het Zalmhuis is dé nieuwe event hotspot van Rotterdam. Geniet van heerlijke gerechten – probeer absoluut de fantastische huisgerookte zalm – in het restaurant of in de private event rooms. De inrichting van het vernieuwde Zalmhuis is een lust voor het oog: het interieur heeft een weldadige mix van luxe elementen als messing en marmer, zachte stoffen in warme kleuren en botanische elementen. Het Zalmhuis is volgens ons een van de meest verrassende locaties van 2020!

INGENHOUSZ – BREDA

Een prachtig monumentaal pand van een voormalige kweekschool in Breda heeft een nieuw, bruisend leven gekregen! Onder de naam ‘Ingenhousz’ biedt deze oude kloosterlocatie ruimte voor horeca, evenementen en vergaderingen en er zijn 70 appartementen om in te overnachten. De oude kapel is omgebouwd tot een indrukwekkende evenementenlocatie. Vergaderen, lunchen, dineren, borrelen en feesten met het bedrijf of vrienden op een inspirerende en historische locatie? Dit allemaal in het bourgondische zuiden van Nederland, Breda, direct aan de A16. Een perfect meetingpoint met diverse unieke ruimtes, gratis parkeergelegenheid en op loopafstand centrum!

FOSBURY & SONS – AMSTERDAM

De eerste Nederlandse vestiging van de Belgische werkplekaanbieder, aanbieder van fully serviced kantoren en evenementenlocatie Fosbury & Sons opende dit jaar in het voormalige Prinsengrachtziekenhuis in Amsterdam. Het resultaat van de jarenlange verbouwing en renovatie is verbluffend: lichte, hoge ruimten vol authentieke details, veel planten en een huiselijke, stijlvolle inrichting. Naast kantoren zijn vijf ruimten, de lobby en bar Giorgio te huur voor vergaderingen en allerlei soorten events.

MAART

FELIX MERITIS – AMSTERDAM

Amsterdam heeft er sinds dit jaar een waanzinnig mooie en bijzondere evenementenlocatie bij. Daarover is iedereen het wel eens die in het afgelopen jaar voet heeft binnen gezet bij Felix Meritis. Het monumentale cultuurhuis aan de Amsterdamse Keizersgracht was drie jaar lang gesloten voor het publiek voor een immense verbouwing. De eens kruip-door-sluip-door gangetjes rond de grote zalen zijn vervangen door brede gangpaden. Het trappenhuis dat de zalen verbindt was altijd al imposant, maar is door het toevoegen van dakramen ineens een echte eyecatcher die baadt in het licht. Ook de Shaffyzaal, waar de tijd misschien wel het meest zijn stempel op had gedrukt van alle zalen, heeft het muffige jasje van ouderdom afgeschud en oogt nieuw en fris. De Teekenzaal is teruggebracht naar hoe die ooit bedoeld was: badend in daglicht, met aan bijna alle kanten ramen en een geweldig uitzicht over de Keizersgracht – een ideale zaal voor zakelijke bijeenkomsten. Dankzij deze renovatie is dit monumentale pand vandaag de dag misschien nog wel indrukwekkender dan in het oorspronkelijke openingsjaar 1788 – met een eeuwenoude charme, voorzien van alle technologische voorzieningen en moderne gemakken van de 21ste eeuw.

BIBLIOTHEEK NEUDE – UTRECHT

Na een verbouwing van meer dan drie jaar is het voormalige hoofdpostkantoor van Utrecht aan het Neude in gebruik genomen door Bibliotheek Neude. Natuurlijk kun je er boeken lenen, lezen, werken en studeren, maar daarnaast zijn er acht zalen voor evenementen en verschillende vergaderruimten te huur. Ook zijn er twee horecagelegenheden waar je een hapje kunt eten of een informele meeting kunt houden. Het bijzondere gebouw werd vóór de verbouwing gebruikt als evenementenlocatie door iQ Events. Zij vertrokken in november 2016 definitief uit het pand. Inmiddels is het hele gebouw gerenoveerd en verbouwd met een prachtig resultaat. Aan het bijzondere rijksmonument is een nieuwbouwvleugel gemaakt waardoor het oude op een bijzondere manier met het nieuwe is verbonden. Het resultaat is drie verdiepingen vol zalen met boeken, een filmzaal, een theaterzaal, 356 studie- en werkplekken, een café, een restaurant en verschillende zalen voor meetings en events.

MARKTHAL – PURMEREND

Op de plek waar ooit de veemarkt was in het hart van Purmerend, opende dit jaar een prachtige, multifunctionele hal haar poorten: de Markthal Purmerend. De naam en de uitstraling van het gebouw zijn een ode aan de historische functie van Purmerend als marktstad. Het gebouw en haar ligging zijn uniek en daarmee perfect voor diverse doeleinden. Zo is de locatie bij uitstek geschikt voor onder andere themamarkten, tentoonstellingen, feesten, pop-up winkels, zakelijke evenementen, bruiloften en publieksevenementen.

JUNI

NXTMICE POSTILLION – EERSTE 1,5-METER EVENT NA LOCKDOWN

Wat een bizar gevoel: na drie maanden thuiswerken, afstand houden – en vooral géén events bezoeken – weer in de auto stappen naar een congres! De weg naar NXTMICE, het allereerste 1,5-meter-congres georganiseerd door Postillion, was een mix van feestgevoel en onzekerheid tegelijkertijd. Wat nou als het enorm zou tegenvallen? Het verslag van dit event schreven we helemaal niet zo lang geleden, afgelopen zomer, maar nu al bevreemdend om terug te lezen.

HARD ROCK HOTEL AMSTERDAM AMERICAN

Nederland heeft sinds deze zomer eindelijk een Hard Rock Hotel! Deze gloednieuwe venue is gevestigd in het beroemde Art Nouveau-icoon van Amsterdam, het American Hotel aan het Leidseplein. Deze plek, waar al decennialang artiesten samenkomen, is daarmee in oude luister hersteld. Het gebouw is met grote zorg gerenoveerd met behoud van de historische decoratieve elementen, zoals de glas-in-loodramen en clair-obscur schilderijen, mét een coole Hard Rock Hotel sfeer. Zo kijk je je ogen uit met de vele bijzondere memorabilia, waaronder dierbare bezittingen van Elton John, Slash en John Lennon. En je kunt hier bovendien nu terecht in twee super toffe eventrooms!

HOTEL DE L’EUROPE – AMSTERDAM

Hotel De L’Europe in Amsterdam opende deze zomer haar deuren na een grootse restyling. In de eerste helft van het jaar is de gehele begane grond onderhanden genomen door ontwerpstudio Nicemakers, met moderne, kleurrijke en luxueuze eventruimten, restaurants en een hippe lobby als resultaat. Het is de kers op de taart van een grootscheepse verbouwing en restyling van het iconische hotel. In het hotel zijn onder meer vier zalen gecreëerd die speciaal bedoeld zijn voor meetings en events. Verder is het mogelijk om bij boekwinkel MENDO een privé diner of presentatie te houden. Deze winkel krijgt een bibliotheek-achtige uitstraling met comfortabele fauteuils en een grote leestafel. Na een meeting in een van deze ruimten kun je bovendien genieten van de Italiaanse keuken bij Trattoria Graziella.

POP-UP RESTAURANTS – HET HELE LAND

En ineens werd het nog best een leuke zomer – althans voor wie kan genieten van een diner op een bijzondere plek. Nadat per 1 juni horecagelegenheden weer open mochten (met binnen maximaal 30 gasten) verschenen overal in het land de meest bijzondere pop-up restaurants. Locaties, waar je normaal gesproken alleen terecht kunt voor besloten evenementen, grepen deze kans om weer mensen te ontvangen met beide handen aan. Van een picknick op een historisch fort tot een uitgebreid diner middenin een monumentale kerk of een barbecue bovenop een dakterras. De restaurants zijn inmiddels al lang weer gesloten, maar toch leuk om nog een keer na te genieten van al die creatieve tijdelijke restaurants!

JULI

LIVE AGAIN – EERSTE CONGRES MET 100 PERSONEN

Nadat we op 1 juni het eerste event met maximaal 30 bezoekers bijwoonden, werden we op 1 juli ontvangen op het eerste congres met 100 bezoekers: LIVE AGAIN! Ditmaal aan locatie de Fokker Terminal de taak om te bewijzen dat het veilig is om events te bezoeken en dat je als organisator en bezoeker in goede handen bent. Want 100 mensen in een locatie ontvangen, daar komt in deze tijden best wat bij kijken. Ook deze reportage geeft nu al een mooi beeld van de tijdsgeest, nog geen half jaar later.

AUGUSTUS

KLEURSTOFF – AMSTERDAM

Op de plek waar nog geen twee jaar geleden club en evenementenlocatie JACK verrees in Amsterdam Zuidoost, opende deze zomer de nieuwe locatie Kleurstoff. Een stijlvolle evenementenlocatie die alle mogelijkheden van het enorme pand slim benut, inclusief het grote dakterras. Het pand werd flink verbouwd en voorzien van een fris, modern en kleurrijk interieur. Minder rauw en industrieel dan zijn voorganger, maar moderner, stijlvoller en perfect voor vergaderingen, presentaties, diners of andere soorten events vlakbij de Johan Cruijff Arena.

CODE ROOD + NIGHT OF LIVE

Een uniek moment voor de evenementenbranche: voor het eerst kwam de branche gezamenlijk in actie om zich te laten horen naar de politiek. Op het Malieveld verzamelden honderden eventprofessionals zich voor de actie Code Rood, een initiatief van het Eventplatform. Hoe bijzonder was het om daar met zijn allen te staan, de ontroerende verhalen te horen van collega’s, de valpartij die zo goed werd georkestreerd, met indrukwekkende muziek. Een historisch moment. Diezelfde avond lichtten locaties in het hele land rood op tijdens de Night of Live, nogmaals een teken van verbondenheid. Het leverde spectaculaire beelden op!

SEPTEMBER

PROJECT PLAYGROUND – SUGARCITY EVENTS

September stond in het teken van showcases. Aantonen dat het nog altijd kán, een goed evenement organiseren op 1,5 meter afstand. Een van de absolute hoogtepunten hierin was het fenomenale Project Playground in SugarCity Events. De industriële evenementenlocatie was drie dagen lang, voor vijf exclusieve sessies, compleet aangekleed voor een ‘ontdekkingstocht naar creatieve invullingen van de nieuwe event standaard, waarbij veiligheid, styling en beleving hand in hand gaan’. Een unieke samenwerking van decorateur Boozed, cateraar Hete Peper, Evite, entertainmentbureau Plugged en Bazelmans AV.

SCALA – JAARBEURS UTRECHT

Wat maakt een theaterbezoek tot een theaterbezoek – een unieke beleving die je in weinig andere locaties kunt ervaren? En is dat gevoel na te bootsen op een andere plek, volgens de laatste corona-maatregelen? Voor die uitdaging stonden Jaarbeurs Utrecht en partners IINII, Senf Theaterpartners, Mertens AVR, Coreworks en Fraai Projecten toen zij SCALA bouwden: een grootse en tegelijkertijd tóch intieme corona-proof theater- en congreslocatie waar 650 tot 1040 gasten van een congres of voorstelling kunnen genieten.

THE STAGE IS YOURS – RAI AMSTERDAM

Ook evenementenlocatie RAI Amsterdam komt met een nieuw coronaproof plug & play concept voor congressen, presentaties, theatervoorstellingen en andere soorten evenementen. In ‘The Stage is Yours’ in de RAI kun je tot 1175 mensen verwelkomen op een veilige afstand. Een van de enorme zalen van de evenementenlocatie is namelijk verbouwd tot een multifunctionele set die voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften. The Stage is Yours is in ieder geval tot februari 2021 beschikbaar.

OKTOBER

HET LAND VAN OOIT – JE M’APPELLE COMPANY

Het was een kinderdroom die uitkwam: een uitnodiging voor een bezoek aan Het Land van Ooit. Nadat het ooit zo geliefde pretpark failliet werd verklaard gebeurde er jarenlang niets – het park werd heroverd door de natuur. Nu de gemeente Heusden het landgoed nieuw leven inblaast, krijgt ook het Roze Kasteel nieuw leven. Het creatieve, tijdelijke locatiecollectief Je m’appelle Company mag het kasteel en park tijdelijk gebruiken voor evenementen. Wij bezochten de locatie voor een bijzondere rondleiding achter de schermen.

NOVEMBER

LIVESTREAMSTUDIO’S VOOR ONLINE EVENTS

Dit stukje zou natuurlijk onder elke maand kunnen staan. Sommige locaties waren al in april  zo ver dat ze studio’s hadden ingericht om online online events te kunnen hosten. Andere locaties volgden in de zomer. Maar pas in november kwam het echt op gang en openden de meeste locaties een volledig ingerichte studio. Van kleine, intieme studiosettings waar je naartoe gaat voor een webinar of interview, high-tech studio’s waar televisiewaardige producties in worden gedraaid en hybride studio’s waar je (wanneer dat weer mag) ook een groot live publiek kan ontvangen, tot virtual event studio’s waar je een complete event ervaring krijgt maar dan in een online omgeving. Wij verzamelden de mooiste locaties van deze drie categorieën!

KERMIS OP DE BASIS – SOESTERBERG

Op GreaterVenues zien we wekelijks de meest prachtige nieuwe locaties voorbij komen. Maar heel soms zit er een locatie bij die ons bijblijft, omdat die zó anders is dan alles wat we hiervoor hebben gezien. ‘Kermis op de Basis’ is er een van die categorie. De locatie, een robuuste oude vliegtuigshelter op Vliegbasis Soesterberg, is al genoeg om ons te triggeren. Maar het is de inhoud van de locatie die maakt dat we dit verhaal willen uitlichten. Luister vooral ook de podcast die we op deze bijzondere locatie maakten met interviews met initiatiefnemers René van Engelenburg en Gijs ten Cate van Dropstuff Media!

DECEMBER

ROTTERDAM AHOY CONVENTION CENTRE

Oké, technisch gezien opent deze locatie officieel haar deuren pas in 2021. Maar klaar is klaar en we kunnen dit jaar nog wel wat extra goed nieuws gebruiken. Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) en de RTM Stage werden begin december opgeleverd en zijn klaar voor gebruik als evenementenlocatie. De nieuwe aanbouw is op zijn minst indrukwekkend te noemen. Het RACC heeft 35 zalen voor congressen, beurzen en allerlei andere soorten events met muziek- en theaterzaal RTM Stage als grootste ruimte: hier kunnen maximaal 7800 mensen terecht (zonder coronabeperkingen). Volgens Ahoy is de RTM Stage de grootste theaterzaal van Nederland. Verder heeft het RACC een enorme keuken waar 1000 couverts kunnen worden bereid en uitgeserveerd, vier goederenliften en een installatie met geventileerde lucht voor 10.000 bezoekers. Het gebouw is nu zo ingericht zodat drie verschillende bezoekersstromen van verschillende evenementen gesplitst kunnen worden. De bestaande Ahoy Arena zaal heeft een eigen entree gekregen en daarnaast kan de nieuwe entreehal worden gesplitst zodat één ingang naar de RTM Stage leidt en de andere ingang naar de congres- en vergaderzalen.

Mooie venue?

Meld je nu aan en ontvang elke week het laatste locatienieuws.

LAAT JE INSPIREREN